چگونه جریان نقدی خود را در 4 مرحله بهبود ببخشیم

مطالب زیر توسط خانم Claudia Beck  که 20 سال تجربه خرده فروشی در چندین دسته از محصولات شامل پوشاک ، لوازم جانبی و زیبایی همچنین تجربه در امور مالی ، بانکی و حسابداری (PwC)  را دارا هستند، نوشته شده است.تجربه های کاری فراوانی از ایشان موجود است و عمده فعالیت ایشان در حوزه ی برنامه ریزی و مشاوره خرده فروشی است.


از ضروریات هر کسب و کاری وجود جریان نقدی مناسب است چراکه جریان نقدی موفقیت یا شکست تجارت شما را تعیین می کند.شما می توانید بهترین ایده را برای پیاده سازی و کسب درآمد و خلق ارزش داشته باشید اما اگر مراقب جریان نقدی خود نباشید احتمال موفقیت شما محدود خواهد بود.

می توان دلایل بسیار زیادی ارائه کرد که اکثر مشاغل درسال های ابتدایی تاسیس خود با مسائل گردش پول روبرو شده و آن را تجربه می کنند.برای مشاغلی که خوش شانس باشند این مشکلات به مرور زمان و خودبخود حل خواهند شد و اینجاست که متوجه می شوید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نکرده و مشکل ایجاد میکند.همواره می توان گردش سریع و پایدار پول را بهبود بخشید و همگان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.در اینجا به چند مرحله آسان برای کمک به شما اشاره می کنیم که با آنها می توانید گردش پول شرکت های تازه تاسیس خود را افزایش داده و موتور درآمد خود را روشن کنید.

چهار زمینه اصلی وجود دارد که باید هنگام افزایش گردش پول خود به آنها توجه کنید. هر حوزه نه تنها گردش پول شما را بهبود می بخشد بلکه باعث بهبود موفقیت کلی در کسب و کار شما خواهد بود همچنین استفاده از این مراحل درک شما از تجارت و نحوه توسعه کسب و کارتان را افزایش می دهد.


پیش بینی


کار خود را با درک نحوه ی فعالیت کسب وکار، میزان سود ، بودجه و هزینه ها که از مهمترین فاکتور های درآمدی کسب و کارتان هستند آغاز کنید.پیش بینی به شما این امکان را می دهد که ایده ای درباره ی گردش پول در آینده به دست آورید.همچنین می تواند یک دوره طولانی را پوشش دهد و در پایان سال مالی وضعیت مالی شما به همراه سود و زیان احتمالیتان را تخمین زده و به شما ارائه دهد.این یک روش آسان برای شناسایی مسائل و درک جریان ورودی و خروجی پول نقد است.


تجزیه و تحلیل سود و هزینه



گردش نقدینگی به توانایی کسب و کار شما در ایجاد سود هنگام مدیریت و محدود کردن هزینه ها بستگی دارد. هنگام ارزیابی سود فعلی پرسیدن سوالات زیر سودمند خواهد بود.

  • چند فرصت برای افزایش فروش از طریق مشتریان جدید وجود دارد؟ آیا شما از این فرصت ها استفاده می کنید؟
  • روند فروش شما چقدر موثر است؟
  • آیا با مشتریان فعلی رابطه خوبی برقرار می کنید؟
  • آیا فرصت هایی برای افزایش میانگین فروش وجود دارد؟

رشد فروش کار سختی بوده و به آن سادگی که مردم عام فکر می کنند نیست.اغلب مردم از نحوه ی شروع این روند آگاه نبوده به همین دلیل از درست انجام دادن آن مطمئن نیستند.فروش کسب و کارهای در حال رشد را می توان در 3 دسته خلاصه کرد:

  • استراتژی
  • فرصت
  • اندازه گیری

استراتژی اولین و مهمترین مرحله قبل از شروع روند افزایش فروش است که در برای آن باید درک درستی از بازار هدف خود داشته باشید و مشتریان خود را بشناسید.نه تنها باید بدانید چه کسی خواهان محصول شماست و برای آن هزینه خواهد کرد که باید نحوه ی تعامل درست با آنها را نیز بدانید. اگرچه تعامل با مشتری برای ایجاد علاقه نسبت به محصول یا خدمت ارائه شده به وسیله ی شما و در نتیجه ترغیب او به خرید کافی نیست اما شما باید بدانید که چگونه این تعامل را به فروش تبدیل کنید.

مرحله دوم ارزیابی فرصت های خودتان است. باید در بازار فعلی خود بخش هایی که در آن رشد داشته اید را شناسایی کنید همچنین باید مشخص کنید نقاط قوت کسب و کار شما کجاست و چه فرصت هایی از این نقاط قوت استفاده می کنند.

جنبه نهایی افزایش فروش، اندازه گیری است .اندازه گیری نه تنها این امکان را به شما می دهد که پیشرفت های خود را ببینید بلکه مسائل و پیشرفت های بالقوه تان را نیز برجسته می کند.


سرمایه


سرمایه شما به سرمایه ثابت و سرمایه در حال گردش تقسیم می شود.سرمایه ثابت را می توان با تجزیه و تحلیل هزینه به کارگیری تجهیزات(استفاده از تجهیزات سایر شرکت ها یا کارخانه ها) به جای خرید آنها بهبود داد.اگر کسب و کارها به تجهیزات جدید نیاز پیدا کنند اولین گزینه ای که به ذهنشان می رسد خرید این تجهیزات است که فقط هم در بعضی مواقع و برای یه محصول یا سفارش خاص از آن استفاده می کنند.

یکی از نکاتی که برای بهبود سرمایه در گردشتان باید رعایت کنید و بسیار کاربردی و ساده است تمرکز بر خرید کالا(موجودی) است.


دارایی



به عنوان یک موسس و مالک کسب و کار،ممکن است شما به مبلغی بیش از آن چیزی که برای بودجه در نظر گرفته اید برای پوشش هزینه های خود نیاز پیدا کنید در نتیجه مجبور به تامین آن هستید.چیزی که در این حالت حائز اهمیت است این است که به نحوه ی ساختار مالی خود دقت کنید و سوالات زیر را پرسیده و پاسخ دهید:

  • آیا امنیت مالی کافی دارید؟ در این صورت آیا می توانید منبع جریان نقدی خود را گسترش دهید؟
  • در صورت اجبار به گرفتن وام، آیا شرایط وام برای شما قابل قبول است؟ نرخ بهره یا پرداخت آن خیلی زیاد است؟

نکاتی که گفته شد می تواند کسب و کار شما را بهبود ببخشد و به کسب وکارهای نوپا کمک می کند که از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.لازم به ذکر است که بدانیم همه ی مشاغل می توانند جریان نقدی خود را بهبود داده و از آن بهره مند گردند فقط باید راه های بهبود آن را شناسایی کرده و آنها را به مرحله اجرا نزدیکتر کنند.


برای دسترسی به نسخه ی زبان انگلیسی این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید:

How to Improve Your Cash flow in 4 Steps